Wysyp wystąpień z prezentacjami multimedialnymi w roli głównej sprawia, że odbiorcy z coraz większą rezerwą podchodzą do serwowanych im pokazów slajdów. Zalew treści szybko ich nuży i sprawia, że ich myśli wędrują gdzie indziej. Nie oznacza to jednak, że jeśli masz do rozpracowania obszerniejszy temat, od razu stoisz na przegranej pozycji. Oto patenty, które pozwolą Ci zarządzać uwagą odbiorców w prezentacji multimedialnej.
Jak zarządzać uwagą w prezentacji multimedialnej? Sprawdzone patenty
Uwaga odbiorców ulotną jest. Przekonał się o tym chyba każdy, kto choć raz występował przed szerszym gremium. Nic więc dziwnego, że osoby pragnące zainteresować publiczność omawianą tematyką dwoją się i troją, aby zdobyć i utrzymać uwagę odbiorców. Już sama prezentacja multimedialna może w tej kwestii wiele zdziałać, gdyż urozmaica wystąpienie i wskazuje istotne informacje.
Niestety, nawet najlepiej wyglądający pokaz slajdów może znużyć odbiorców. Rzadko kto przy projektowaniu prezentacji multimedialnej zastanawia się bowiem nad możliwościami zarządzania uwagą publiczności. W efekcie mamy wysyp spójnych, czytelnych i atrakcyjnych pod względem wizualnym pokazów slajdów, które jednak niewiele wnoszą do życia odbiorców i szybko odchodzą w niepamięć. Dlaczego tak się dzieje?
Większość z nich uwzględnia bowiem perspektywę prelegenta, a nie publiczności. To błąd. Niekorzystny schemat można jednak odwrócić. Trzeba tylko mieć świadomość istnienia pewnych mechanizmów. Co może Ci pomóc, jeśli chcesz stworzyć prezentację multimedialną, która ułatwi zarządzanie uwagą odbiorców?
Tworzenie prezentacji multimedialnych a krzywa uwagi
Krzywa uwagi udowadnia, że uwaga odbiorców jest limitowana. Swój szczyt osiąga na początku wystąpienia. Później drastycznie spada, by pod koniec znowu wzrosnąć, nie przekraczając jednak najwyższego początkowego poziomu. Nie oznacza to jednak, że trzeba się z tym pogodzić. Kształt krzywej uwagi jest bowiem modyfikowalny. Co możesz zrobić, aby tego dokonać?
- Patent I – Postaw na mocny początek w duchu storytellingu
Skoro uwaga odbiorców jest najwyższa na początku wystąpienia, masz wówczas największe szanse na zainteresowanie publiczności. Żeby tego dokonać, postaw na storytelling. Ludzie uwielbiają historie, zwłaszcza takie, z którymi mogą się utożsamiać. W ten sposób nie tylko zilustrujesz problem, ale i wzbudzisz u odbiorców emocje, które będą im towarzyszyć przez całe wystąpienie, non stop pobudzając uwagę.
- Patent II – Zarezerwuj czas na przerwy
Przerwa pozwoli publiczności oderwać się na moment od omawianej tematyki i odzyskać siły. Wbrew jednak pozorom nie musi to być chwila wytchnienia w klasycznym ujęciu, lecz aktywizujące zajęcie, które pozwoli na nowo zdobyć uwagę odbiorców.
W tej roli świetnie sprawdzają się quizy. Kilka mniej lub bardziej związanych z omawianą tematyką pytań to doskonała odskocznia. Pamiętaj jednak, aby na zwycięzcę czekała choćby symboliczna nagroda. Nic nie pobudza lepiej niż rywalizacja.
- Patent III – Wykorzystaj animacje
Animacje to kolejne narzędzie pozwalające zdobyć uwagę odbiorców. Nie przesadzaj jednak z ich ilością, gdyż szybko znudzą się publiczności. Stosuj je tylko w wybranych miejscach – gdy chcesz podkreślić istotność danej informacji. Pamiętaj też, aby wykorzystywać proste efekty. Skupią one bowiem uwagę odbiorców na przekazie.
Tworzenie prezentacji multimedialnych a Z-pattern
Przy projektowaniu prezentacji multimedialnych warto wziąć pod uwagę także sposób, w jaki odbiorcy czytają treści umieszczone na slajdach. Ludzkie oko skanuje slajd zgodnie z tzw. Z-pattern, czyli wzorem przypominającym literę „Z”. Najpierw kierujemy uwagę na lewy górny róg, potem na prawy górny i lewy dolny, by zatrzymać się na dolnym prawym rogu. Jak to wykorzystać, by lepiej zarządzać uwagą odbiorcy?
- Patent IV – Zadbaj o odpowiedni układ treści na slajdzie
Zgodnie z tym, co wynika z Z-pattern, umieść najważniejsze informacje w lewym górnym rogu slajdu. Tam bowiem uwaga odbiorców pada w pierwszej kolejności. Najmniej istotne kwestie możesz z kolei umiejscowić w prawym dolnym rogu.
Zarządzanie uwagę odbiorców podczas wystąpień to nie lada wyzwanie. Odpowiednio skonstruowana prezentacja multimedialna jest w stanie Ci w tym pomóc. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym efekcie, jej zaprojektowanie powierz specjalistom. Oszczędzisz w ten sposób czas i zyskasz gwarancję rezultatów.